Bardzo często deweloperzy określają się hasłami: doświadczony i wiarygodny. Czy to tylko chwyt marketingowy z ich strony? Czy te określenia faktycznie mają znaczenie?
Często deweloperem określają się firmy, które zajmują się zupełnie innym biznesem, a budową mieszkań zajęły się, by poprawić swoją sytuację finansową lub zainwestować nadwyżki finansowe. Takie podmioty najczęściej nie zamierzają zajmować się tą działalnością długoterminowo i gdy tylko okoliczności stają się mniej korzystne, znikają z rynku. Firmy te, nie dbają o rzetelne relacje z klientami, a ich zaangażowanie koncentruje się jedynie na maksymalnych korzyściach własnych. W tym przypadku nie można mówić o jakichkolwiek doświadczeniach dających korzyści klientom. Tym bardziej, że często brak doświadczenia, wiedzy i chęć szybkiego zarobienia, kończą się upadłością tych firm i sporymi kłopotami ich klientów.
Firma, która zajmuje się działalnością deweloperską od dawna i chce istnieć na rynku w przyszłości, dba o relacje ze swoimi klientami i nie pozwala sobie na nieuczciwą grę, która przekreśliłaby jej byt. Tak więc, im dłużej firma zajmuje się prowadzeniem działalności deweloperskiej, tym większa jej wiarygodność i tym mniejsze ryzyko dla jej klientów.
Drugim elementem potwierdzającym doświadczenie, jest ilość oddanych do użytku, czyli przekazanych klientom lokali. Im więcej mieszkań deweloper wybudował, tym większe ma doświadczenie i jest bardziej wiarygodny dla nabywców. Duża ilość oddanych lokali, to dowód zaufania dużej grupy ludzi, którzy są najlepszym dowodem i źródłem informacji na temat wiarygodności dewelopera. Wiarygodność natomiast, to poziom realizacji obietnic złożonych swoim klientom. Kluczowa jest tu kwestia dotrzymywania terminów wynikających z umów, zwłaszcza dotyczących budowy i przekazania lokalu nabywcy oraz przeniesienia praw własności na nabywców. Ważnym elementem wiarygodności dewelopera jest też obsługa posprzedażowa, czyli reagowanie na ewentualne wady czy usterki. Większość deweloperów w takich przypadkach unika odpowiedzialności, pozostawiając nabywcę ze wszystkimi problemami.
Wiele osób przed zakupem mieszkania sprawdza opinie o deweloperze w internecie. Warto jednak zauważyć, że swoje zdanie przedstawiają tam głównie osoby z jakiegoś powodu niezadowolone, których zazwyczaj jest zdecydowana mniejszość. Mimo to, im więcej klientów ma deweloper, tym więcej tego typu opinii jest w internecie, a nie sposób sprawdzić jaki to jest odsetek wszystkich osób, które zamieszkują lokale wybudowane przez daną firmę. Zdecydowana większość jest zadowolona ze swoich mieszkań, ale nie czuje żadnego bodźca, który skłoniłby ich do wyrażenia swojej opinii publicznie. Tak samo jak użytkując niedawno zakupione buty, telefon czy nawet samochód, zazwyczaj nie wchodzimy na stronę producenta aby wyrazić swoje pozytywne zdanie o produkcie.
Pamiętajmy, aby bezwarunkowo sprawdzić, czy dany deweloper dotrzymuje terminów i złożonych deklaracji oraz czy zajmuje się usterkami.