W grudniu 2024 r. w życie weszło nowe rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. z 2024 r. poz. 1716), które wprowadza obowiązek wyposażenia mieszkań w autonomiczne czujki dymu. Uspokajamy natomiast, że obowiązek ten dotyczy na ten moment przede wszystkim deweloperów, a obecni właściciele mieszkań mają jeszcze dużo czasu na dostosowanie się do zmian.
Co więc dokładnie się zmieniło?
Od 23 grudnia 2024 roku, każde nowe mieszkanie oraz jednostka mieszkalna, w której świadczone są usługi hotelarskie, muszą być wyposażone w co najmniej jedną autonomiczną czujkę dymu zgodną z Polską Normą. Oznacza to, że przede wszystkim deweloperzy muszą dostosować swoje plany budowlane do nowych wymagań.
Jakie są terminy?
Wyzwania
Dla deweloperów, którzy już rozpoczęli realizację projektów lub mają gotowe plany, to dodatkowy koszt oraz konieczność zmiany dokumentacji technicznej. Kolejnym problemem jest brak jednoznacznego stanowiska, co oznacza sformułowanie „wyposażone” w kontekście omawianego rozporządzenia. Czy oznacza to, że deweloper ma obowiązek zamontować czujkę dymu w konkretnym miejscu w lokalu, czy też wystarczy przekazać ją nabywcy lokalu? Wszystko to prowadzi do kluczowego problemu. Zgodnie z zawartymi już umowami deweloperskimi, określony został dokładny kształt oraz wyposażenie lokalu mieszkalnego. Deweloper nie może zatem umieścić w lokalu mieszkalnym urządzenia, które nie jest zawarte w Projekcie Budowlanym.
Jak się dostosować?
Najbardziej racjonalnym rozwiązaniem, z korzyścią dla nabywców, jest przekazanie autonomicznej czujki dymu wraz z lokalem. Takie podejście umożliwia nabywcy samodzielny montaż czujki w dogodnym dla siebie momencie, po zakończeniu wszelkich prac wykończeniowych, takich jak malowanie sufitu czy pylące prace budowlane. Unikamy w ten sposób ryzyka uszkodzenia czujki podczas prac wykończeniowych oraz dajemy nabywcy swobodę wyboru lokalizacji czujki, zgodnie z jego preferencjami i potrzebami.
Brak precyzyjnych wytycznych w rozporządzeniu stwarza pewne problemy interpretacyjne. Niemniej, tego typu podejście jest zgodne z intencją ustawodawcy, tj. zapewnieniem bezpieczeństwa mieszkańców, przy jednoczesnym uwzględnieniu praktycznych aspektów związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego.
Podsumowanie
Nowe przepisy to krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców, jednak dla deweloperów stanowią one nowe wyzwania i obowiązki. Warto podjąć odpowiednie kroki już teraz, aby dostosować się do nowych wymogów i uniknąć przyszłych problemów.
Dobrą informacją dla właścicieli lokali jest natomiast bardzo długi czas na dostosowanie się do nowych przepisów oraz wykluczenie autonomicznych czujek dymu z konieczności wykonywania okresowych (rocznych) kontroli, jaką objęte są wszystkie urządzenia przeciwpożarowe. Urządzenia te należy zamontować, konserwować i eksploatować w sposób określony w instrukcjach obsługi, opracowanych przez ich producentów.