Z radością informujemy, że firma ARBET Investment Group Sp. z o.o. została należy do członków Polskiego Związku Firm Deweloperskich – największej organizacji branżowej, która działa od 20 lat i zrzesza prawie 300 firm deweloperskich z naszego kraju.
Dzięki wyspecjalizowanej wiedzy ekspertów Związku, połączonej z doświadczeniem praktycznym i znajomością realiów rynkowych, PZFD od wielu lat opiniuje akty prawne wpływające na działalność deweloperską w Polsce.
Na poziomie międzynarodowym organizacja działa w ramach struktur Europejskiej Unii Deweloperów (Build Europe), która reprezentuje interesy około 30 tys. deweloperów z Europy.
Kodeks dobrych praktyk w relacjach Klient – Deweloper
Polski Związek Firm Deweloperskich opracował niedawno tzw. „Kodeks dobrych praktyk w relacjach Klient – Deweloper”, zaakceptowany przez UOKiK. W niniejszym artykule cytujemy zapisy owego dokumentu, którego zadaniem jest chronić interesy nie tylko deweloperów, ale także ich Klientów.
O czym zatem mówi Kodeks dobrych praktyk w relacjach klient-deweloper?
Zasady obowiązujące dewelopera
Przed rozpoczęciem inwestycji
- Firma deweloperska będąca członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD) udostępni Klientowi pełne i kompleksowe informacje o projekcie inwestycji, która będzie realizowana, w tym projekt umowy;
2. Firma deweloperska będąca członkiem PZFD zapewni profesjonalną pomoc przy realizacji indywidualnego projektu;
3. Żadna z Firm deweloperskich będących członkiem PZFD nie podejmie się realizacji projektu, jeżeli uzna, iż nie jest w stanie wykonać planowanej inwestycji terminowo i profesjonalnie;
4. Firma deweloperska powinna zapewnić odpowiednie ubezpieczenie inwestycji;
5. Umowa powinna być sformułowana jednoznacznie i w sposób zrozumiały;
6. Umowa nie może wyłączać lub istotnie ograniczać odpowiedzialności Firmy deweloperskiej będącej członkiem PZFD, oraz określi sankcje za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, będzie respektować zasady równości stron;
Umowa powinna zawierać następujące elementy:
-
- opis przedmiotu umowy,
- termin rozpoczęcia realizacji inwestycji,
- czas realizacji inwestycji,
- zobowiązanie, iż roboty budowlane wykonywane przez firmy wykonawcze na rzecz Firmy deweloperskiej będącej członkiem PZFD objęte są rękojmią i co najmniej trzyletnią gwarancją,
- cenę z podziałem na elementy składowe oraz warunki płatności,
- informację o zastosowanych materiałach i technologiach użytych do realizacji budowy;
Podczas realizacji inwestycji
- Firma deweloperska będąca członkiem PZFD prowadzić będzie prace zgodnie z umową zawartą z Klientem oraz zobowiązuje się na bieżąco informować go o postępach prac, zapewniając w tym celu prawo wstępu na teren budowy;
- Jeżeli pojawią się przeszkody lub opóźnienia mogące mieć wpływ na dotrzymanie terminu realizacji inwestycji, Klient powinien być jak najszybciej poinformowany o tym zdarzeniu;
- Jeżeli w trakcie realizacji inwestycji powstały jakieś dodatkowe koszty lub nastąpiły zmiany, Firma deweloperska będąca członkiem PZFD powinna uprzedzić o tym fakcie, a w razie gdyby mogło to prowadzić do wzrostu ceny lokalu, uzyskać zgodę Klienta na wskazane zmiany w formie pisemnej – chyba, że strony uzgodniły inny sposób postępowania w razie zaistnienia wyżej opisanych okoliczności;
Po zakończeniu inwestycji
- Firma deweloperska będąca członkiem PZFD pozostawi teren realizacji inwestycji uporządkowany i zagospodarowany zgodnie z ustalonym wcześniej planem, a jeżeli przedmiotem umowy jest wykonanie lokalu “pod klucz” – lokal Klienta będzie przekazywany: czysty, gotowy do zamieszkania;
2. Klientowi zostaną wręczone odpowiednie instrukcje i gwarancje oraz zostanie on poinformowany o zasadach prowadzenia prac konserwacyjnych i eksploatacji;
3. Niezwłocznie i w uzgodnieniu z Klientem zostanie ustalona data usunięcia usterek, które mogą pojawić się w okresie gwarancji lub rękojmi;
4. Firma deweloperska podejmie działania w celu zorganizowania zarządu nieruchomością oraz udzieli pomocy przy organizowaniu wspólnot mieszkaniowych;
Zasady obowiązujące Klienta
Przed rozpoczęciem inwestycji
- Klient, który planuje zakup mieszkania powinien zebrać informację o kilku firmach sprzedających mieszkania i upewnić się jakiego mieszkania poszukuje;
2. Klient powinien upewnić się czy ma wystarczającą ilość środków pieniężnych, które są niezbędne do nabycia planowanej inwestycji;
3. Klient powinien przy wyborze Firmy deweloperskiej sprawdzić czy posiada ona odpowiednie doświadczenie, które jest niezbędne do realizacji planowanej przez niego inwestycji;
4. Klient powinien upewnić się czy umowa jest dla niego jasna i zrozumiała oraz czy została podpisana przez dwie strony;
5. Klient powinien upewnić się jaki jest stan prawny terenu na którym Firma deweloperska realizuje inwestycję; (np. sprawdzić akt własności i pozwolenie na budowę);
Podczas realizacji inwestycji
- Klient powinien starać się utrzymywać dobre stosunki z Firmą deweloperską a jeżeli ma jakieś wątpliwości lub zastrzeżenia do realizowanej inwestycji powinien je jak najszybciej wyjaśnić;
2. Klient powinien informować na piśmie o planowanych zmianach;
Klient zobowiązany jest dokonywać płatności w terminach ustalonych w umowie oraz przestrzegać pozostałych warunków umowy;
Po zakończeniu inwestycji
- Klient powinien niezwłocznie informować o stwierdzonych usterkach zgłaszając je na piśmie;
- Klient powinien przystąpić do zawarcia umowy notarialnej kupna lokalu w wyznaczonym terminie;
- Klient zobowiązany jest:
- użytkować lokal zgodnie z jego przeznaczeniem i instrukcją obsługi,
- dbać o nieruchomość wspólną i własność innych współwłaścicieli,
- pokrywać koszty związane z eksploatacją mieszkania i utrzymaniem nieruchomości wspólnej od chwili przejęcia lokalu;
Przepisy końcowe
- Wszelkie sprawy związane z naruszeniem przepisów niniejszego Kodeksu rozstrzygane są przez Zarząd PZFD;
- Każde naruszenie postanowień niniejszego Kodeksu może być zgłoszone do Biura Skarg i Wniosków przez Klienta. Zgłoszenie takie powinno mieć formę pisemną i zawierać wszelką przydatną dokumentacje naruszenia postanowień Kodeksu;
- O toczącym się postępowaniu musi być poinformowany zainteresowany podmiot. Klient powinien otrzymać pisemną odpowiedź o sposobie rozstrzygnięcia skargi w terminie 30 dni;
- W przypadku stwierdzenia przez Zarząd naruszenia postanowień Kodeksu przez Firmę deweloperską, Zarząd wyznaczy przedsiębiorcy odpowiedni termin ostatecznego odstąpienia od praktyk naruszających Kodeks. W przypadku notorycznego naruszenia Kodeksu przez przedsiębiorcę, Zarząd może wykluczyć go z członkostwa w PZFD oraz podać tę informację do publicznej wiadomości;
- Pozwana Firma deweloperska zostanie poinformowana o orzeczeniu Zarządu oraz o nałożonych na nią ewentualnych sankcjach. Informacje te zostaną również podane do wiadomości wszystkich członków PZFD;
- Zarząd PZFD może wprowadzić zmiany i poprawki do niniejszego Kodeksu w dowolnym czasie, które zostaną podane do publicznej wiadomości.
/źródło: PZFD – Kodeks dobrych praktyk w relacjach Klient – Deweloper, treść aktualna na dzień 17.04.2022r./